ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ

1. Въз основа на Заповед на Изпълнителния директор, Агенцията по заетостта публикува на интернет-страницата си и на информационните табла в Дирекции „Бюро по труда“ съобщение за стартиране и провеждане на Процедура за кандидатстване на работодатели за изплащане на средства по реда на ПМС 151/03.07.2020 г. (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.) с приложени образци на документи и Информация за работодателите, в която се посочват условията и изискванията към кандидатите за получаване на средства за запазване на заетостта след периода на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и обявената с Решение № 325 извънредна епидемична обстановка и удължена с Решение № 378 на Министерския съвет от 2020 г.

Със Заповедта на изпълнителния директор на Агенцията по заетостта са определени крайни срокове за прием на документи за кандидатстване, в съответствие с ПМС  322/2021 г., както следва:

- за месеците август и септември 2021г. – до 31.10.2021 г.;

- за месец октомври 2021 г. – до 30.11.2021 г.

- за месец ноември 2021 г. – до 31.12.2021 г.

- за месец декември 2021 г. – до 31.01.2022 г.

2. В обособена рубрика на интернет-страницата на Агенцията по заетостта се публикуват:

    • ПМС № 151/03.07.2020 г. (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.);
    • Информация за работодателите;
    • Процедура за кандидатстване от работодателите за изплащане на средства;
    • Образец на Заявление за кандидатстване на работодатели за изплащане на средства по реда на Постановление на Министерски съвет № 151/03.07.2020 г. (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.) за определяне на условията и реда за изплащане на средства за запазване на заетостта на работници и служители след периода на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и обявената с Решение № 325 извънредна епидемична обстановка и удължена с Решение № 378 на Министерския съвет от 2020 г., с включени: Декларация за запазване на заетостта, Декларация, съдържаща данни за платежната сметка на работодателя, Декларация за намаляване на приходите от продажби, както и Декларация – Приложение за съответствие с изискванията на раздел 3.10 от Временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19 и Указания за попълването й /Приложение А/;
    • Образец на Списък на работниците и служителите, за които се подава Заявление за изплащане на средства по реда на Постановлението и Инструкция за изготвянето му, като образецът на Списък се ползва при изготвянето и представянето на данните за месеца, за който се кандидатства за изплащане на средства;
    • Информационни, указателни и помощни материали за изготвяне на документите, за често задавани въпроси и отговори, актуални съобщения и други.

Документи за кандидатстване от работодатели за изплащане на средства

За да кандидатстват, работодателите следва да представят в Дирекция „Бюро по труда“ в посочените по-горе срокове пакет документи, който включва:

  • Заявление за кандидатстване за изплащане на средства с включени декларации и Декларация за държавни помощи;
  • Списък на работниците и служителите, за които се подава заявление за изплащане на средства за изтеклия месец, подписан от работодателя (задължително и в електронен формат) - по образец;
  • Копие на Заповед/и за преустановяване на работа и/или въвеждане на непълно работно време, с включен/приложен списък на работниците и служителите (заверено копие) – изисква се само за работодатели, които кандидатстват по чл.1, ал.1, т.1 и/или т.2 от ПМС 151/2020 г. (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.) и които не са били представяни до момента.
  • Документи, удостоверяващи намаляване на средномесечните приходи от продажби през 2020 г. в сравнение с 2019 г. – за работодатели учредени преди 1 декември 2019 г.
  • Документи, удостоверяващи намаляване на приходи от продажби, както следва:

а) за лицата, учредени преди 1 август 2019 г.:

- с не по-малко от 30 на сто през месеца, за който кандидатстват за изплащане на средства, спрямо същия месец на 2019 г. (за лицата по чл. 1, ал. 2, т. 1 - подкрепа в размер на 50% от осигурителния доход за юли 2021 г.);

 - с не по-малко от 40 на сто през месеца, за който кандидатстват за изплащане на средства, спрямо същия месец на 2019 г. (за лицата по чл. 1, ал. 2, т. 2, т.е. за подкрепа в размер на 60% от осигурителния доход за юли 2021 г.);

б) за лицата учредени след 1 август 2019 г.:

- с не по-малко от 30 на сто през месеца, за който кандидатстват за изплащане на средства, спрямо средномесечните приходи за 2020 г.(за лицата по чл. 1, ал. 2, т. 1, т.е. подкрепа от 50% от осигурителния доход за юли 2021 г.);

- с не по-малко от 40 на сто през месеца, за който кандидатстват за изплащане на средства, спрямо средномесечните приходи за 2020 г.(за лицата по чл. 1, ал. 2, т. 2, т.е. за подкрепа от 60% от осигурителния доход за юли 2021 г.);

  • Заверено копие на годишната данъчна декларация за 2019 г. по ЗКПО или ЗДДФЛ - за лицата, учредени преди 1 януари 2020 г.
  • Декларация за минимални и държавни помощи, подписана от всички/всяко лица, които са овластени да представляват работодателя, в случай че го представляват заедно и са вписани в търговския регистър, регистър БУЛСТАТ или в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, или са определени като такива в учредителен акт, когато тези обстоятелства не подлежат на вписване.

ВАЖНО: Заявлението и Списъкът на работниците и служителите, за които се кандидатства за изплащане на средства, следва да бъдат подписани от работодателя, с КЕП или на хартиен носител, като Списъкът се подава задължително и в електронен формат (Excel). Представените копия на документи (на Заповед/и, документи доказващи спад на приходите от продажби, годишната данъчна декларация за 2019 г. и 2020 г. по ЗКПО или ЗДДФЛ) е необходимо да бъдат заверени по надлежния ред.

Работодател, който със свои заповеди е приложил паралелно или последователно различни форми за запазване на заетостта, в списъка отразява всички работници и служители, с обособено последователно сортиране, според приложената мярка, т.е. съобразно основанието, на което се кандидатства за изплащане на средства.

Работодателите могат да кандидатстват за изплащане на средства чрез подаване на пакет документи за всеки отделен календарен месец от периода от 1 август до 31 декември 2021 г. Пакетът документи за съответния месец се подава в посочения в раздел „ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ” срок, т.е. до 31 октомври се кандидатства за получаване на средства за месец август и/или за месец септември, през ноември и не по-късно от 30.11.2021 г. се кандидатства само за месец октомври, през м. декември и не по-късно от 31.12.2021 се кандидатства за месец ноември, а до 31.01.2022 г. се кандидатства за м. декември 2021 г.

ВНИМАНИЕ: след отваряне на файла на списъка е необходимо да се разреши ползването на макросите, а след попълване на данните да се извърши проверка за валидността им чрез бутон „Проверка”. При невалидни или непълни данни следва да се нанесат съответните корекции и отново да се направи проверка. Списък с некоректни данни се счита за недопустим. Списъкът следва да е подписан от работодателя с КЕП или на хартиен носител, но и представен в електронен формат.

За изготвяне на списъка, на сайта на АЗ е публикуван помощен материал.

Работодателите, които са предоставили отпуск по реда на чл. 173а от КТ отразяват в Списъка № и дата на заповедта/ите на съответния/те отпуск/и.

Кандидати, които са създадени от общините определени организационно обособени структури – звена, общински дейности или специализирани звена, общински предприятия, създадени по реда на чл. 52 от Закона за общинската собственост, финансирани като местна дейност, представят документ, удостоверяващ разкриването/създаването им, в случай, че не са вписани в регистъра на общинските предприятия на съответната община или в друг публичен регистър, удостоверяващ създаването им.

Важно: В Списъка на работниците и служителите следва коректно да се отразяват данни за одобрени или получени компенсации или други средства за възнаграждения и/или осигуровки на лицата от списъка от публични /в т.ч. общински/ източници, европейски или други фондове.

Като документи, удостоверяващи намаляване на приходите от продажби за месеца, за който се кандидатства е допустимо представянето в заверено копие или оригинал на (препоръчителни, не задължителни):

∙  за месеца, за който кандидатстват (изискват се от всички кандитати) - опис на издадените фактури (за нерегистрирани по ЗДДС) или копие на дневник за продажби и месечна справка-декларация по Закона за данък върху добавената стойност (за регистрирани по ЗДДС) и/или месечен отчет за реализираните обороти от продажби, регистрирани чрез фискално устройство или ИАСУТД. Аналогично такива документи за същия месец, но от 2019 г. подават работодатели, които са учредени преди 01.06. 2019 г. с цел съпоставяне на приходите от продажби за съответните месеци от 2021 и 2019 г.;

∙  за удостоверяване средномесечните приходи за 2020 г на учредени след 01.06.2019 г. работодатели – годишна данъчна декларация за 2020 г., а за учредените през 2020 - месечни счетоводни отчетни документи за периода от учредяването до 31.12.2020 г.

∙ за удостоверяване намаляването на средномесечните приходи от продажби през 2020 г. в сравнение с 2019 г. съгласно чл. 3, ал.1, т. 2 – годишни данъчни декларации за 2019 и 2020 г. или съпоставими месечни или тримесечни счетоводни отчетни документи.

  • Други

Работодателите по чл. 3, ал. 4 от ПМС 151/2020 г. (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.) - създадени от общините организационно обособени структури, в т.ч.: звена, общински дейности или специализирани звена, общински предприятия, създадени по реда на чл. 52 от Закона за общинската собственост, финансирани като местна дейност, декларират и представят документи, доказващи намаляване на приходите от съответната дейност, както следва:

а) за лицата, учредени преди 1 август 2019 г.:

- с не по-малко от 30 на сто през месеца, за който кандидатстват за изплащане на средства, спрямо същия месец на 2019 г. (за лицата по чл. 1, ал. 2, т. 1);

 - с не по-малко от 40 на сто през месеца, за който кандидатстват за изплащане на средства, спрямо същия месец на 2019 г. (за лицата по чл. 1, ал. 2, т. 2);

б) за лицата учредени след 1 август 2019 г.:

- с не по-малко от 30 на сто през месеца, за който кандидатстват за изплащане на средства, спрямо средномесечните приходи за 2020 г.(за лицата по чл. 1, ал. 2, т. 1);

- с не по-малко от 40 на сто през месеца, за който кандидатстват за изплащане на средства, спрямо средномесечните приходи за 2020 г.(за лицата по чл. 1, ал. 2, т. 2);

  • в) документи, удостоверяващи намаляване на средномесечните приходи от продажби през 2020 г. в сравнение с 2019 г. – за работодатели учредени преди 1 декември 2019 г.

Ред и срок за подаване на заявление и документи за изплащане на средства

1. Заявлението и приложените към него изисквани документи се подават в Дирекция „Бюро по труда“ /ДБТ/, на чиято територия е мястото на работа на работниците и служителите, за които се заявява изплащане на средства. В случай, че мястото на работа е на територията на няколко ДБТ, документите се подават само в една от тях по избор на работодателя.

ВАЖНО: За работодатели, които осъществяват дейност на територията на Столична община и други общини извън столицата е препоръчително подаването на заявление и документи за кандидатстване да се извършва към дирекция „Бюро по труда“, на чиято територия е обект извън Столична община.

Териториалният обхват на Дирекции „Бюро по труда“ може да се намери в рубрика „Териториален обхват, адреси и телефони“ в раздел „За нас“, на сайта на Агенцията по заетостта - https://www.az.government.bg/contacts/offices/.

2. Подаването на документите се извършва при стриктно спазване на законодателството за защита на личните данни по следните начини:

    • (Препоръчителен) По електронен път по реда на Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги или с персонален идентификационен код чрез Системата за сигурно електронно връчване /ССЕВ/, подписани с квалифициран електронен подпис /КЕП/. Списъкът на работниците/служителите се предоставят и на електронен носител.;
    • С препоръчано писмо с обратна разписка чрез лицензиран пощенски оператор. Списъкът на лицата се предоставя и на електронен носител.
    • При невъзможност за подаване на документите по реда на т.2.1. или 2.2., същите могат да се представят в съответната Дирекция „Бюро по труда“ на хартиен носител при спазване на ограниченията и изискванията за работа в условията на извънредна епидемична обстановка (при обявена такава) и мерките за ограничаване разпространението на коронавируса COVID-19, регламентирани в актове на компетентните органи. Списъкът на лицата се предоставя и на електронен носител.

ВАЖНО: Всички подавани документи е необходимо да бъдат подписани от работодателя с КЕП или на хартиен носител.

ВНИМАНИЕ: Съгласно ПМС 151/2020 г. (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.) и Заповед № РД-11-00-2059/11.10.2021 г. на Изпълнителния директор на Агенцията по заетостта (изм. със Заповед №РД-11-00-2451 от 08.12.2021 г.) е определен краен срок за прием на документи за кандидатстване, както следва:

- за месец август и септември 2021г. - до 01.11.2021 г. (съгласно чл. 22, ал. 7 от ДОПК,  предвид изтичането на срока в неприсъствен ден);

- за месец октомври 2021 г. - до 30.11.2021 г.

- за месец ноември 2021 г. - до 31.12.2021 г.

- за месец декември 2021 г. – до 31.01.2022 г.

Дирекция „Бюро по труда“ ще приема документите на всички кандидати, които до определените краен час и дата посетят бюрото по труда за да представят заявлението си на място.

Документи за кандидатстване на работодатели за получаване на средства по реда на чл. 5, ал.1 от ПМС 151/2020 г. (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.), подадени след  определения срок няма да бъдат обект на оценка от комисиите в дирекции „Бюро по труда“.

Ред за обработка, проверка и оценка на подадените документи от работодатели

1. Подаденият пакет документи се регистрира в деловодната система на Агенцията по заетостта и при поискване на работодателя се връща информация за регистрационния номер. Документите, изпратени чрез Системата за сигурно електронно връчване /ССЕВ/ се считат за получени с отварянето им, за което подателят получава обратна информация автоматично. Документите, получени по електронен път след 17,00 ч или в неработен ден се входират в деловодната система на следващия работен ден. Подадените след определената крайна дата и час документи за кандидатстване за съответния месец се регистрират в деловодната система, но не се разглеждат от комисията на ДБТ.

2. Комисия, определена със заповед на директора на Дирекция „Бюро по труда” разглежда по реда на получаване на документите от работодателите в срок до 10 работни дни от подаването им, като извършва проверка и оценка за:

  • Наличие на всички изискуеми документи с всички попълнени изисквани данни в утвърдените образци, за които има утвърдени такива;
  • Юридическия статут на кандидата в качеството му на местно физическо или юридическо лице, или чуждестранно юридическо лице, което осъществява стопанска дейност в Република България (по служебен път);
  • Липсата на акт за обявяване в несъстоятелност или за производство по несъстоятелност или ликвидация (по служебен път);
  • Наличие на намаление на средномесечните приходи от продажби през 2020 г. в сравнение с 2019 г. – за работодатели учредени преди 1 декември 2019 г.;
  • Наличие или липса на задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс към държавата преди 1 януари 2020 г, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, и за които работодателят не е предприел действия за разсрочване, отсрочване или обезпечение – (по служебен път въз основа на информация от НАП).
  • Наличие или липса на задължения към общината преди 1 януари 2020 г., в която е седалището на работодателя, съгласно юридическата му регистрация (по служебен път се извършва проверка/изисква информация от съответната община);
  • Наличие или липса на извършено нарушение на чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 или 3, чл. 63, ал. 1 или 2, чл. 118, чл. 128, чл. 228, ал. 3, чл. 245 и чл. 301 - 305 от Кодекса на труда или чл. 13, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност през период от 6 месеца преди датата на подаване на заявлението за изплащане на средствата за запазване на заетостта, за което има влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение; (по служебен път въз основа на информация от ИА ГИТ).
  • Съответствие на икономическите дейности, в които са наети работниците и служителите, за които е заявено искането за средства с условията, посочени в чл. 1, ал. 6, т. 2 от Постановлението (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.);
  • Съответствие на декларираните обстоятелства с условията, посочени в чл. 3, ал.1, т.2 и чл. 3, ал. 2 или ал. 3 относно спад на приходите от продажби през месеца, за който кандидатстват;
  • Наличие на декларирани обстоятелства от работодателя, съдържащи се във формуляра относно запазване на заетостта след срока за изплащане на средствата, спада на приходите от продажби или общинска дейност, липса на финансиране от публични и европейски източници за възнаграждения и осигуровки, надвишаващо 80% от осигурителния доход за м. юли 2021 г., липса на финансиране за възнаграждения и осигурителни вноски от държавния бюджет по стандарти, приети в изпълнение на чл. 71 от Закона за публичните финанси (ако е приложимо), както и за съответствие с режима на държавна помощ по Временната рамка на ЕК за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в епидемичните условия от COVID-19.

3. За недопустим се счита работодател, който не отговаря на едно или повече от условията, посочени в ПМС 151/2020 (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.) за получаване на средства и настоящата Процедура. Работодател, който не е спазил реда за кандидатстване, посочен в чл. 5 от ПМС 151/2020 г. (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.) или е допуснал технически или други отстраними грешки, се разглежда от комисията след отстраняване на пропуските, за които съответната дирекция „Бюро по труда“ го е уведомила и пропуските са отстранени от работодателя в рамките на определения срок за извършване на оценката. В случай на пропуски или грешки в подаденото Заявление, както и на неотстраними несъответствия, неодобреният работодател може да кандидатства отново в рамките на определения срок за кандидатстване чрез подаване на ново заявление и документи към него, за които да се извърши нова проверка за съответствие.

4. Резултатите от извършената проверка по всяко заявление от работодател се отразяват в Лист за проверка, въз основа на който Комисията взема решение за съответствие или несъответствие на работодателите с изискванията за предоставяне на средства по реда на ПМС № 151/2020 г. (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.).

5. Решенията на Комисията ежедневно се отразяват в Протокол за съответствие или несъответствие на работодателите с критериите за изплащане на средства.

6. Дирекция „Бюро по труда” уведомява работодателите за решението на Комисията в срок до 2 работни дни от датата на протокола, като при неодобряване се информира работодателя за причините. Уведомяването се осъществява по реда, по който са получени документите от съответния работодател.

Ред за обмен на информация и документи на одобрени работодатели

1. Ежедневно, но не по-късно от 10-ия работен ден след получаване на документите от работодателя, Дирекция „Бюро по труда“ изпраща по електронен път в Агенция по заетостта списък на работодателите, които отговарят на критериите за изплащане на средства и за всеки от работодателите списък на работниците и служителите с декларираната от работодателя  платежна сметка.

2. Агенцията по заетостта изпраща по електронен път на Националния осигурителен институт обобщена информация за одобрените с протоколи на комисиите работодатели, работниците и служителите, за които да се изплащат средства.

3. Работодателят предоставя и друга информация, необходима за изплащане на средства по реда на Постановлението при поискване или по ред определен от Агенцията по заетостта и/или Националния осигурителен институт.

Ред и условия за ежемесечно изплащане на компенсации на одобрени работодатели

1. Националният осигурителен институт ежемесечно изплаща на одобрените работодатели средства в размер съответно на 50 или 60 на сто от размера на осигурителния доход за месец юли 2021 г. и дължимите данъчно-осигурителни вноски за сметка на работодателя. Размерът на средствата за запазване на заетостта на всеки работник и служител по ал. 1 се изчислява, като определеният осигурителен доход за м. юли 2021 г. се раздели на броя на работните дни в месеца, за който се изплащат средствата, и се умножи по броя на работните дни, за които се изплащат. За работници и служители, които през м. юли 2021 г. не са осигурени по реда на чл.4, ал.1, т.1 от КСО (например наетите след 01.08.2021 г. при работодатели, кандидатстващи по реда на чл.1, ал.1, т. 5 от ПМС 151/2020, изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.) НОИ изплаща съответно 50% или 60% от минималната работна заплата за страната.

2. Изплащането на средствата се извършва въз основа на извършени служебни проверки и установени допустимост и съответствие на представените от работодателя данни в Заявление, Списък на работниците и служителите за изтеклия месец и другите изисквани документи, приложени към Заявлението.

Полезно е да се знае, че:

  • Работодател, получил средства по реда на ПМС № 151/2020 (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.), който не изпълни задълженията си по чл. 2 или чл. 3, ал. 1, т. 5 и 6 или декларира неверни данни, възстановява изплатените компенсации в пълен размер на бюджета на Държавното обществено осигуряване.
  • При установяване на неправомерно получена помощ, средствата не се изплащат или се възстановяват.
  • Документите се представят до края на месеца, следващ изтеклия, с оглед своевременната им обработка от АЗ и НОИ в определените в ПМС 151/2020 (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.) срокове и по един от посочените по-горе начини, при спазване на изискванията за защита на личните данни и ограничителните мерки за разпространение на COVID вируса.

Напомняме, че:

  • При установени технически пропуски от комисията в дирекция Бюро по труда, тя може да уведоми и покани работодателят да ги отстрани в определения срок за проверка съгласно чл. 6, ал.1 от ПМС 151/2020 (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.). В случай, че работодателят не отстрани пропуските в определения срок, комисията не одобрява документите за изплащане на средства за изтеклия месец, за което се уведомява работодателя. Работодателят може да подаде нов пакет с коректно изготвени документи, в рамките на определения срок за кандидатстване за съответния месец.
  • При установени несъответствия в данните в Списъка при обработка и определяне размера на средствата, предоставената информация се връща на работодателя за корекция. Средствата могат да бъдат изплатени след отстраняване на несъответствията в представените от работодателя документи.

Например най-често пропуските и несъответствията са свързани с некоректно подадени данни за ЕГН, имена, банкова сметка на работодателя и др.

Препоръчваме:

Работодателите, преди подаване на документите да извършат пълна проверка за коректност и пълнота на подаваната информация и данните за всеки от работниците и служителите, за които да се изплащат средства по ПМС 151/2020 (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.).

Внимание: Всяка неточност или пропуск може да доведе до повторно изготвяне и представяне на информация и документи, респективно до забавяне одобряването и изплащането на средства за запазване на заетостта.

Обработка на документите от Агенция по заетостта и НОИ

1. Агенцията по заетостта по служебен път предоставя на НОИ съгласно чл. 6, ал. 6 от ПМС 151/2020г. (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.) обобщена информация за одобрените работодатели за изплащане на средства за запазване на заетостта за изтекъл месец и съответните списъци на работници и служители.

2. НОИ извършва съответните проверки и в определения в ПМС 151/2020 срок изплаща на работодателите дължимите средства. В случай, че работодателят е получил средства за възнаграждения и осигуровки от други източници, НОИ след изчисление на съответо 50% или 60% от осигурителния доход за м. юли 2021 г., на всеки работник и служител изплаща сума в размер, който заедно с получените от други източници средства за заплати и осигуровки няма да надвиши 80% от осигурителния доход за м.юли 2021 г. за всеки работник/служител от Списъка.

3. Националният осигурителен институт създава, поддържа и публикува на официалната си страница база данни за работодателите, на които са изплатени средства по това постановление, която съдържа информация за работодателя, за общата сума на изплатените средства за съответния месец и за общия брой на работниците и служителите, за които са изплатени.

Правила относно предоставянето на държавна помощ съгласно условията на раздел 3.10 от „Временна рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19” от 19 март 2020 г., 2020/C 91 I/01

Предоставянето на средствата по ПМС 151/2020г. (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.) се осъществява под формата на държавна помощ, която се одобрява от Агенцията по заетостта и се изплаща от Националния осигурителен институт въз основа на информацията от АЗ за одобрените работодатели. Агенцията по заетостта е администратор на тази помощ съобразно „Временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19” от 03 април 2020 г. (2020/C 112 I/01) и респективно всички изменения, които изменят, допълват или заменят посоченото Съобщение и Регламент (ЕС) 2020/460 на Европейския парламент и на Съвета от 30 март 2020 година за изменение на регламенти (ЕС) № 1301/2013, (ЕС) № 1303/2013 и (ЕС) № 508/2014.

Средствата, които се изплащат по ПМС 151/2020 г. (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.) са за сметка на бюджета на НОИ и се превеждат на съответния работодател по банков път от НОИ.

Като страна-членка на ЕС, България следва при предоставянето на финансова подкрепа на отделни икономически сектори или предприятия да прилага правила, които да гарантират, че чрез прилаганите мерки  ще се противодейства на щетите от пандемията и ще се запази непрекъснатостта на стопанската дейност по време и след епидемичния взрив от COVID-19. Правилата на ЕС за държавната помощ дават възможност да се предприемат бързи и ефективни действия за подпомагане на гражданите и предприятията, които са изправени пред икономически трудности вследствие на епидемичния взрив от COVID-19. Успоредно с това, с правилата се осигурява поддържане на еднакви условия на конкуренция на икономическите субекти от отделните държави, опериращи на европейския пазар. Предотвратява се вредната надпревара за предоставяне на субсидии при значително по-облекчени условия за съхранение и възстановяване на икономиката в някои държави, с което ще се създадат условия за по-ниска конкурентноспособност на общия европейски пазар на предприятията от държавите с по-малки финансови възможности.

В тази връзка всички работодатели, които кандидатстват и след одобрение получават средства за запазване на заетостта по реда на ПМС 151/2020 г. (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.) е необходимо да познават детайлно и спазват правилата за предоставяне на средствата под формата на държавна помощ.

Допустими предприятия, съгласно ПМС 151/2020 (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.) са:

- работодатели по чл. 1, ал. 1 от всички сектори на икономиката, в т.ч.  работодатели, осигуряващи персонала си в сектор I - „Хотелиерство и ресторантьорство“ и икономическа дейност с код 49.39 „Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде от Класификацията на икономическите дейности (КИД–2008), с изключение на посочените в чл. 1, ал.6, т.2 от ПМС 151/2020 сектори и икономически дейности;

- общински звена, дейности или предприятия, създадени по реда на чл. 52 от ЗОС и посочени в чл. 3, ал. 4 извършват дейности в секторите, извън  посочените като недопустими в чл.1, ал.6, т.2;

Всички кандидати трябва да са декларирали намаляване на приходите от продажби или приходите от дейността съгласно ПМС 151/2020 . (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.), както следва:

  • Намаляване на средномесечните приходи от продажби през 2020 г. в сравнение с 2019г. - за работодатели учредени преди 1 декември 2019 г.
  • За работодателите по чл. 1, ал. 2, т. 1 – с не по – малко от 30 на сто;
  • За работодателите по чл. 1, ал. 2, т. 2 – с не по – малко от 40 на сто;

Предприятието е допустимо за подпомагане по Постановлението под формата на  държавна помощ, когато:

Получената месечна субсидия, заедно с други получавани субсидии за заплати и осигуровки не надвишава 80% от осигурителния доход за м. юли 2021 г. и социалноосигурителните вноски за сметка на работодателя на персонала, който се възползва от мярката. Работодателите, получаващи средства по ПМС 151/2020 г. (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.) следва да изплащат на работниците и служителите си месечно възнаграждение, не по-малко от осигурителния доход за м. юли 2021 г. (за работниците и служителите по чл. 1, ал. 1, т. 5, наети след 1 юни 2020 г. - не по-малък от размера на минималния осигурителния доход за длъжността), което съответства на посоченото ограничение във Временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19” от 19 март 2020 г., 2020/C 91 I/01.

Предприятия, които ще получат подкрепа по ПМС 151/2020 г. (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.) не са допустими за получаване на подкрепа за възнаграждения и осигуровки по ОПИК и/или по други мерки, които предоставят помощ за ликвидна подкрепа на предприятията.

Изключения от обхвата

Не се предоставя помощ на органите на изпълнителната власт, съгласно ЗМСМА и органите на централните администрации и териториалните им структури.

Държавна помощ не се предоставя когато отпускането й води до нарушаване на разпоредбите на Временната рамка.

Кандидатите-предприятия не могат да получат държавна помощ, в т.ч. средства по ПМС 151/2020 . (изм. и доп. с ПМС № 322 от 07.10.2021 г.), съгласно изискванията на Временната рамка, когато:

- осъществяват дейност в следните сектори на икономиката, с оглед на прилагащите се в тях специални правила:

  • отрасъл рибарството и аквакултури, обхванати от Регламент (ЕС) № 1379/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 11 декември 2013 г. относно общата организация на пазарите на продукти от риболов и аквакултури, за изменение на регламенти (ЕО) № 1184/2006 и (ЕО) № 1224/2009 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕО) № 104/2000 на Съвета (ОВ L 354 от 28.12.2013 г.);
  • в областта на първичното производство на селскостопански продукти;
  • в сектора на преработката и търговията със селскостопански продукти, в следните случаи:

а) когато размерът на помощта е определен въз основа на цените или количествата на този вид продукти, изкупувани от първичните производители или предлагани на пазара от съответните предприятия;

б) когато помощта е свързана със задължението да бъде прехвърлена частично или изцяло на първичните производители. 

 - получаваната помощ се използва за насърчаване на износа чрез пряка връзка с изнасяните количества, създаване и функциониране на дистрибуторски мрежи и за покриване на други текущи разходи, свързани с износа.      

 - получаваната помощ е подчинена на преференциалното използване на национални продукти спрямо вносни такива.

Допустими разходи, представляващи държавна помощ

Допустими са разходите под формата на субсидии за заплати и осигуровки на наетите лица, предоставяни с цел запазване на заетостта и избягване освобождаването на персонал в резултат на икономическия застой поради пандемията от COVID- 19.

Средствата за запазване на заетостта се предоставят за периода август - декември 2021 г. в размер съответно на 50% или 60% от осигурителния доход за м. юли 2021 г. за всяко заето лице, което е било в трудови правоотношения с работодателя преди 01.05.2021 г. или в силно пострадалите от пандемията COVID 19 сектор „Хотелиерство и ресторантьорство“ и икономическа дейност с код 49.39 „Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде от Класификацията на икономическите дейности (КИД–2008).

Обстоятелствата, свързани с получаването на държавна помощ, съгласно Временната рамка се декларират от кандидатите в Декларация за минимални и държавни помощи по образец (Приложение, включено в Заявлението за кандидатстване), попълнена съгласно Указание за попълване на Декларацията за държавни помощи (Приложение A) и съгласно Правилата за условията, реда за контрол и проверка по отношение на предоставянето на държавна помощ по раздел 3.10 от Временната рамка.

Твоят личен принос

Свали мобилното приложение ViruSafe – включи се и помогни като отчиташ своето здравословно състояние всеки ден. виж защо е важно

Google Play и логото на Google Play са запазени марки на Google LLC.

App Store® и iPhone® са запазени марки на Apple Inc., регистрирани в САЩ и други държави.